u bent hier

Veel webbouwers denken dat hun site niet wordt bezocht door personen met een handicap. Als er nooit klachten komen, gaan ze er al snel van uit dat er niets mis is met hun site. Ze vinden het dan ook niet de moeite om aandacht te besteden aan toegankelijkheid. Beide veronderstellingen komen vaak niet overeen met de realiteit. Als je een probleem hebt met een site, laat dan van je horen. Dat kan soms net de aanmoediging zijn die men nodig heeft om er werk van te maken.

Als de site in kwestie het AnySurferlabel draagt, mag je het ons laten weten. Stuur ons een mailtje of richt je direct naar de website eigenaar en zet ons in kopie.

Heeft de site geen label, probeer dan de website eigenaar te contacteren. Natuurlijk mag je naar ons verwijzen voor meer technische uitleg om toegankelijkheidsproblemen te verhelpen.

Wanneer je een probleem wil melden, is het belangrijk dat je alle informatie geeft die een webbouwer (mogelijk) nodig heeft om het probleem te verhelpen.

  • Je contactgegevens zodat men bijkomende vragen kan stellen of kan melden wanneer het probleem is verholpen.
  • Wat je probeerde te doen op de site, wat je verwachtte en wat er gebeurde. Beschrijf eventueel de stappen die nodig zijn om het probleem te reproduceren en stuur de URL mee van de pagina waar het probleem zich voordoet.
  • Vermeld welke apparatuur je gebruikt:
    • Besturingssysteem: bv. Windows, Mac OS, iOS, Android ...
    • Browser
    • Eventuele hulpmiddelen: bv. screenreader JAWS, vergrotingssoftware ZoomText of spraakherkenningssoftware Dragon

Meer informatie en tips in het Engels:

Reacties


Van Laere Dominique

Ik onderhoud de site van KSK Maldegem. Sommige mensen die deze site bezoeken melden mij dat ze de menubalk waar o.a. home-wedstrijden-seniors-... staan alleen maar een grijze balk zien en geen tekst. Bij mij is alles OK. Wat zou het probleem kunnen zijn bij deze mensen


nymphaea

Beste Dominique, Wanneer u niet weet waarom een probleem zicht voordoet bij uw gebruikers, vraag hen dan om u te vertellen welke browser (versie) en operating systeem zij gebruiken. U kunt dan ook met die browser(s) testen. Persoonlijk zie ik geen menubalk op de homepagina. Op welke pagina staat de menubalk? Als u bezig bent uw website te verbeteren, wilt u dan ook alle afbeeldingen een <a href="http://www.anysurfer.org/elke-afbeelding-heeft-een-alt-attribuut" rel="nofollow">alt-tekst</a> geven, de pagina's een <a href="http://www.anysurfer.org/paginas-hebben-een-betekenisvolle-titel" rel="nofollow">betekenisvolle titel</a> geven (de titel is nu Untitled 1) en zorgen dat er <a href="http://www.anysurfer.org/tekst-en-afbeeldingen-knipperen-niet-meer-dan-3-keer-per-seconde" rel="nofollow">geen bewegende tekst</a> is. Dat zal de toegankelijkheid van uw website enorm verbeteren. Bij voorbaat dankt. Met vriendelijke groet Nymphaea


Nymphaea Notschaele

De vertaling van "Contacting Organizations about Inaccessible Websites", de werkwijze om websites te benaderen (inclusief voorbeeld mails) staat online op http://www.w3.org/Translations/contacteren.html


Simon

Beste, ik ben momenteel bezig met een site te herwerken zodat hij toegankelijker wordt. Een vraag waarop ik echter geen antwoord kreeg in jullie checklist is wat te doen met betekenisloze afbeeldingen en hun alt-attribuut. Bv een gradient die als achtergrond dient voor een titel. Wat kan ik hier best mee doen? Heel blij dat ik dit project gekregen heb trouwens, doet me op een andere manier nadenken over het web. MVG Simon


Gijs Veyfeyken

@Simon, decoratieve afbeeldingen hou je best uit de HTML. Voeg ze liever in als CSS background-images. Als ze om één of andere reden toch in de HTML moeten staan, geef ze dan een leeg alt-attribuut (alt=""). Op die manier worden ze overgeslagen door screenreaders. Meer informatie op http://www.anysurfer.be/nl/in-de-praktijk/checklist/ijkpunt/2-3-1-elke-afbeelding-heeft-een-alt-attribuut

Reageer